Pasientskadeerstatning
Pasienter som skal klage på vedtak om erstatning etter behandlingssvikt i offentlig og/eller privat helsetjeneste, må klage til Norsk pasientskadeerstatning.
Medisinsk behandling innebærer normalt en risiko for skade eller komplikasjon. For å få pasientskadeerstatning må det ha skjedd noe som avviker fra den gjeldende medisinske praksisen eller retningslinjene da du fikk behandlingen.
Behandler/behandlingssted er ikke part i pasientskadesakene.
Skal du søke om erstatning for en pasientskade?
Pasientskaden må skyldes svikt i helsehjelpen
- Du må ha en skade som skyldes svikt ved helsehjelpen. Det kan være svikt hvis helsehjelpen, for eksempel behandling, undersøkelse, diagnostisering eller oppfølging, ikke var i samsvar med vanlig god medisinsk praksis på behandlingstidspunktet.
- Du kan ikke få erstatning
- for skade eller sykdom du hadde fra før
- for skader eller komplikasjoner som er kjente risikoer
- fordi resultatet ikke ble som du ønsket
- etter en dårlig opplevelse
Hvis skaden oppstår uten at det var svikt ved helsehjelpen, har du normalt ikke krav på erstatning. I noen helt spesielle tilfeller, dersom skaden er særlig stor og særlig uventet, kan du likevel få erstatning.
Pasientskaden må ha ført til et økonomisk tap
- Skaden må ha ført til et økonomisk tap på over 10 000 kroner, utover det du uansett ville ha hatt.
- Hvis det økonomiske tapet er under 10 000 kroner, kan du ikke få pasientskadeerstatning.
I noen tilfeller kan du få erstatning selv om du ikke har et fått økonomisk tap på grunn av skaden. Da må skaden være varig (minst ti år) eller betydelig (medisinsk invaliditet på minst 15 prosent).
Pasientskaden må ikke være for gammel
Du må søke om pasientskadeerstatning senest tre år etter at du burde ha forstått at det er helsehjelpen eller mangel på helsehjelp som har ført til skaden.
Dersom du søker for sent, er kravet foreldet.
Skal du klage på et vedtak?
Hvis du får helt eller delvis avslag på søknad om erstatning hos Norsk pasientskadeerstatning (NPE), kan du klage på vedtaket. Du må sende klagen til NPE innen 3 uker etter at du mottok vedtaket. I klagen må du skrive hvilket vedtak du klager på, hva du er uenig i og hvorfor.
NPE går gjennom klagen din og vurderer om vedtaket skal omgjøres eller opprettholdes. Dersom de opprettholder vedtaket, sender de klagesaken til oss for ny juridisk vurdering. Vi mottar, utreder og forbereder saker som skal behandles i Pasientskadenemnda. Vi kan også fatte vedtak etter delegert myndighet.
Hvordan behandler vi klagesaken?
Saksbehandlingen av klager som gjelder pasientskadeerstatning
