Administrative reaksjoner

Statens helsepersonellnemnd er klageinstans for vedtak om administrative reaksjoner. Vi er sekretariatet til nemnda, og mottar, utreder og forbereder sakene for nemnda.

Klagesakene gjelder administrative reaksjoner:

  • skriftlig advarsel
  • suspensjon av autorisasjon, lisens og spesialistgodkjenning
  • tilbakekall av autorisasjon, lisens og spesialistgodkjenning
  • begrensing av autorisasjon
  • suspensjon av retten til å rekvirere legemidler i gruppe A og B
  • tilbakekall av retten til å rekvirere legemidler i gruppe A og B

Skal du klage på et vedtak?

Saksbehandlingen hos oss

Vi får oversendt klagesaken fra Statens helsetilsyn. Når vi har mottatt saken din, sender vi deg et brev om at den er registrert hos oss. I brevet får du også informasjon om sannsynlig saksbehandlingstid. Saksbehandlingstiden varierer etter sakens kompleksitet.

Våre saksbehandlere som jobber med helsepersonellsaker er sekretariat for Statens helsepersonellnemnd. De utreder klagesakene for nemnda.

Saksbehandlingen er skriftlig. Saksbehandleren som blir tildelt saken din gjør en ny juridisk vurdering, og henter inn nye eller oppdaterte opplysninger hvis det er nødvendig. Saken legges fram for nemnda, som fatter vedtak.

Du kan følge klagesaken din på Min side.

Når nemnda har fattet vedtak

Statens helsepersonellnemnd har vanligvis møte en gang i måneden, med unntak av i juli. Når nemnda har fattet vedtak i saken din, sender vi det til deg eller din representant. 

Forvaltningslovens regler gjelder for nemndas behandling av klagene. Begrunnelsen for avgjørelsen står i vedtaket.

Vi sender også vedtaket til Statens helsetilsyn. Det er de som oppdaterer Helsepersonellregisteret og informerer berørte instanser.

Vedtak fra nemnda er endelige

Vedtak fra Statens helsepersonellnemnd er endelige. Det betyr at det ikke er mulig å klage på vedtaket. Nemndas vedtak kan bringes inn for domstolene for rettslig overprøving. Søksmålsfristen er seks måneder fra du får vedtaket.

 

Informasjonskapsler og personvern