Hva er vilkårene for å få pasientskadeerstatning?

Hovedregelen for å få erstatning etter en pasientskade er at det må ha vært svikt ved helsehjelpen, og at skaden har ført til et økonomisk tap på minst 10 000 kroner. Både skaden og tapet må skyldes svikten. Skaden kan heller ikke være for gammel.

Pasientskaden må skyldes svikt i helsehjelpen

  • Du må ha en skade som skyldes svikt ved helsehjelpen. Det kan være svikt hvis helsehjelpen, for eksempel behandling, undersøkelse, diagnostisering eller oppfølging, ikke var i samsvar med vanlig god medisinsk praksis på behandlingstidspunktet.
  • Du kan ikke få erstatning for skade eller sykdom du hadde fra før. Du kan heller ikke få erstatning fordi resultatet ikke ble som du ønsket, eller dersom du har hatt forbigående plager eller en dårlig opplevelse. Det må ha skjedd noe som avviker fra den gjeldende medisinske praksisen eller retningslinjene.
  • Hvis skaden oppstår uten at det var svikt ved helsehjelpen, har du normalt ikke krav på erstatning. I noen helt spesielle tilfeller, dersom skaden er særlig stor og særlig uventet, kan du likevel få erstatning.

Behandleren eller behandlingsstedet er ikke part i pasientskadesaken. Det betyr at de ikke blir gransket eller stilt til ansvar når du søker om pasientskadeerstatning.

Pasientskaden må ha ført til et økonomisk tap

  • Skaden må ha ført til et økonomisk tap på over 10 000 kroner, utover det du uansett ville ha hatt.
  • Hvis det økonomiske tapet er under 10 000 kroner, kan du ikke få pasientskadeerstatning.

I noen tilfeller kan du få erstatning selv om du ikke har et fått økonomisk tap på grunn av skaden. Da må skaden være varig (minst ti år) eller betydelig (medisinsk invaliditet på minst 15 prosent).

Pasientskaden må ikke være for gammel

  • Du må søke om pasientskadeerstatning senest tre år etter at du burde ha forstått at det er helsehjelpen eller mangel på helsehjelp som har ført til skaden.
  • Dersom du søker for sent, er kravet foreldet.