Hva er pasientskadeerstatning?

Norge er et av svært få land som utbetaler erstatning til pasienter som blir skadet etter svikt i helsetjenesten uavhengig av om noen kan lastes.

Pasientskadeerstatning er en økonomisk erstatning fra staten til personer som har fått en skade etter svikt ved helsehjelp i offentlig og/eller privat helsetjeneste, og som har hatt et økonomisk tap på over 10 000 kroner som følge av skaden.

Pasientskadeordningen sikrer at du får en nøytral juridisk vurdering av om skaden din gir rett til erstatning, og at du får den erstatningen du eventuelt har krav på. Ordningen reguleres av pasientskadeloven.

Det er gratis å søke om erstatning og å få behandlet en eventuell klage.

Behandleren eller behandlingsstedet er ikke en del av pasientskadesaken. De blir ikke gransket når du søker om pasientskadeerstatning eller straffet dersom du får erstatning.

Hvor kan jeg søke om pasientskadeerstatning?

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler søknader om erstatning.

Kan jeg klage på vedtaket fra NPE?

Ja. Hvis du er uenig i et vedtaket fra NPE, kan du klage innen 3 uker etter at du mottok vedtaket. Skriv hvilket vedtak du klager på, hva du er uenig i og hvorfor. Klagen sender du til NPE, som vurderer saken på nytt.

Hvis de ikke kommer til et annet resultat, sender de saken til Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten som er sekretariat for klageinstansen Pasientskadenemnda.

Nemnda er et domstollignende organ. Nemndmedlemmene har juridisk og medisinsk kompetanse. Ett av medlemmene er brukerrepresentant. Det er Helse- og omsorgsdepartementet som oppnevner nemndmedlemmene.

I enkelte saker kan sekretariatet fatte vedtak etter delegert myndighet.

Kan jeg klage på vedtaket fra Pasientskadenemnda?

Nei. Når en sak er behandlet av både Norsk pasientskadeerstatning og Pasientskadenemnda, kan du ta ut stevning og prøve saken din for domstolene.