Tilgjengeliggjøring av helsedata
Hvis du skal klage på et vedtak som gjelder tilgjengeliggjøring av helsedata, må du sende klagen til Direktoratet for e-helse.
Helsedataløsningen forvaltes av Direktoratet for e-helse. Det er direktoratet som mottar, behandler og koordinerer søknader om tilgjengeliggjøring. Helsedataene brukes i for eksempel statistikk, helseanalyser, forskning, kvalitetsforbedring, planlegging, styring og beredskap.
Klagesakene gjelder helt eller delvis avslag på tilgjengeliggjøring etter § 4 og § 5 og vedtak om dispensasjon fra taushetsplikten etter § 7 i forskrift om nasjonal løsning for tilgjengeliggjøring av helsedata.
Skal du klage på et vedtak?
Klagen må sendes til Direktoratet for e-helse innen 3 uker etter at du mottok vedtaket. I klagen må du skrive hvilket vedtak du klager på, hva du er uenig i og hvorfor.
Direktoratet går gjennom klagen og vurderer om vedtaket skal omgjøres eller opprettholdes. Hvis vedtaket blir opprettholdt, sender de klagesaken til oss for ny juridisk vurdering.
Hvordan behandler vi klagesaken?
Saksbehandlingen av klager på vedtak som gjelder tilgjengeliggjøring av helsedata