Gode tall så langt i år

Vi har hittil i år økt antall behandlede saker totalt med over 40 prosent. Størst økning er det på pasientskadeområdet.

Tre saksbehandlere står foran en tavle og snakker sammen. Foto: Cecilie Bannow.

I perioden januar til april 2018 behandlet vi 957 saker totalt på alle saksområder. I samme periode i år har vi behandlet 1368 saker. Det er en økning på 43 prosent for hele virksomheten.

76 prosent flere pasientskadesaker er behandlet

Vi har størst økning på pasientskadeområdet, som er det saksområdet med flest klagesaker og flest saker som venter på behandling. Klagesakene gjelder helt eller delvis avslag på erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning. De behandles i Pasientskadenemnda eller av sekretariatet etter delegasjon fra nemnda. I løpet av årets første fire måneder har vi avviklet hele 76 prosent flere pasientskadesaker sammenlignet med samme periode i 2018.

Klagesaker fra Helfo er vårt nest største saksområde. Der har vi økt saksbehandlingen med 35 prosent.

Den eneste sakstypen uten økning i antall behandlede saker hittil, er førerkortsaker. Dette er klager på vedtak fattet av Fylkesmannen etter førerkortforskriften.

På de øvrige områdene er tallene nokså stabile sammenlignet med samme periode i 2018.

Økende inngang av nye saker

I perioden januar til april i 2018 mottok vi 1166 nye klagesaker. I samme periode i år mottok vi 1462 nye klagesaker, noe som tilsvarer en økning med 25 prosent.

Økningen er foreløpig ikke dramatisk, men må følges nøye i tiden fremover.

Mottatte og behandlede saker

Sakstype
Mottatt
jan.–apr.
2018
Mottatt
jan.–apr.
2019
Endring 
%
Avsluttet
jan.–apr.
2018
Avsluttet
jan.–apr.
2019
Endring 
%
Pasientskadenemnda 566 748 32 % 405 713 76 %
Helseoppgjør/Helfo 438 522 19 % 344 463 35 %
Statens helsepersonellnemnd 89 125 40 % 99 108 9 %
PGD-nemnda 25 20 -20 % 22 25 14 %
Klagenemnda for behandling i utlandet 4 7 75 % 3 7 133 %
Andre klagesaker 44 40 -9 % 84 52 -38 %
Sum 1166 1462 25 % 957 1368 43 %

Tiltak for å få ned saksbehandlingstiden

Vi har iverksatt en rekke tiltak for å få opp behandlingshastigheten og å øke kompetansen til de nye saksbehandlerne i Bergen. Det tar tid å bygge opp kompetansen, men vi er på god vei!

Eksempler på tiltak for å redusere behandlingstiden

  • Et restanseprosjekt på pasientskadeområdet for å få ferdigbehandlet de eldste sakene. Vi nærmer oss en avslutning på første del av prosjektet, som er å ferdigbehandle de 300 eldste sakene våre.
  • Jobbe med kompetanseoverføring fra erfarne saksbehandler i Oslo til nyansatte i Bergen. Målet er å gi nyansatte økt mestringsfølelse.
  • Egne skrivedugnader der erfarne saksbehandlere sitter skulder-ved-skulder med nyansatte saksbehandlere.
  • Å ansette flere saksbehandlere. Vi trenger flere saksbehandlere og skal lyse ut stillinger i nær fremtid.

Rose-Marie ChristiansenRose-Marie Christiansen
direktør i Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten

Publisert / Endret
Personvernerklæring Tilgjengelighetserklæring